• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5166 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ اسفند

رهبر انقلاب پس از كاشت دو اصله نهال ميوه در روز درختكاري بر لزوم حفاظت از آب و خاك تاكيد كردند

تخريب محيط‌زيست تخريب منافع ملي است

به مناسبت روز درختكاري و هفته منابع طبيعي، رهبر انقلاب اسلامي صبح روز گذشته دو اصله نهال ميوه كاشتند. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس در سخناني، با تبريك روز ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله‌الحسين عليه‌السلام به ملت ايران، آن وجود شريف را كانون عشق ملت ايران و همه ملت‌هاي مسلمان اعم از شيعه و غيرشيعه دانستند. ايشان در ادامه، كاشت درخت را يك حركت كاملا ديني و انقلابي خواندند و افزودند: البته نگهداشت و حفظ درختان نيز كار بسيار مهمي است كه بايد رعايت شود.رهبر انقلاب، گياه زنده را آسايش‌بخش روح و نگهدارنده جسم انسان و منبع رزق خدادادي و همه‌جانبه براي آحاد بشر دانستند و تاكيد كردند: به همين علت تخريب جنگل‌ها و محيط زيست و پوشش‌هاي گياهي، تخريب منافع ملي است و ويران كردن بخشي از جنگل‌ها براي ساخت و ساز جز در موارد اضطراري، قطعا به ضرر ملت است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با ردّ نگاه تزييني و حاشيه‌اي به محيط زيست، اين موضوع را از جمله اساسي‌ترين مسائل كشور برشمردند و گفتند: يكي از كارهاي جدي در حفاظت از محيط زيست، حفاظت از دو ثروت عظيم و ذخيره حياتي ملت‌ها يعني «آب» و «خاك» و پرهيز از برخورد مسرفانه با آنها است كه در اين زمينه مسوولان بايد به راهنمايي‌هاي متخصصان توجه كنند.«حفاظت از حيات وحش» مساله ديگري بود كه رهبر انقلاب اسلامي بي‌توجهي به آن را به ضرر منافع ملي دانستند و گفتند: در اسلام، شكار فقط درصورت نياز به تغذيه مجاز است و در غير اين صورت، غيرمجاز و خلاف است و حتي سفر شكار سفر حرام شمرده شده است، بنابراين بايد جلوگيري از شكار غيرقانوني را جدي گرفت و به موضوع حفظ حيات وحش اهتمام داشت. ايشان در ادامه سازمان محيط زيست و وزارت جهاد كشاورزي را موظف به جلوگيري از تبديل زمين‌هاي كشاورزي دانستند و افزودند: اين كار به ضرر منافع ملي است و زمين‌هاي كشاورزي بايد توسعه پيدا كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با تاكيد بر لزوم توسعه انرژي‌هاي پاك گفتند: توسعه انرژي‌هاي غيرفسيلي مانند انرژي هسته‌اي كه استفاده از آن در دنيا روزافزون است و كشورهاي منطقه ما نيز در حال حركت به سمت آن هستند و نيز انرژي‌هاي بادي و خورشيدي، بايد جدي گرفته شود. ايشان در پايان آحاد مردم را به كاشت و نگهداشت درختان فراخواندند و گفتند: انجام همه كارهاي مهم نيازمند پشتوانه ملي است و درختكاري نيز از جمله كارهايي است كه همه مردم مي‌توانند با كاشتن و حفظ درختان و جلوگيري از محو درختان و باغ‌هاي اطراف و درون شهرها، به گسترش پوشش گياهي در كشور كمك كنند.
 تاكيد رييس دولت بر حق برخورداري مردم از هواي پاك
اين درحالي بود كه ابراهيم رييسي نيز كه روز گذشته پس از آنكه در حضور شماري از خانواده شهداي دفاع مقدس، مدافع حرم، آتش‌نشان، سلامت و اقشار مختلف مردم، يك اصله نهال بادام در منطقه قوچك واقع در ارتفاعات شرق تهران كاشت، در سخناني با تاكيد بر مسووليتي كه شهرداري‌ها، وزارت جهاد كشاورزي، سازمان‌ محيط‌زيست در اين حوزه دارند، يادآور شد كه اگرچه براي هر كدام از اين دستگاه‌ها و سازمان‌ها، وظايف و تكاليفي در راستاي گسترش فضاي سبز و حفاظت از محيط‌زيست تعريف و به آنها محول شده، اما «صيانت اثربخش از محيط‌زيست و موفقيت در اين عرصه در گروي همراهي و مشاركت همه مردم است.» بنابر گزارشي كه خبرگزاري دولت جمهوري اسلامي در اين رابطه روي خروجي فرستاد، رييس‌ دولت سيزدهم با بيان اينكه امروز شرايط براي كاشتن ميليون‌ها درخت در سراسر كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: كنار تلاش براي حفاظت از درختان‌ و فضاي سبز موجود، هر كس در طول زندگي خود مي‌تواند ده‌ها درخت غرس كند. او همچنين با تاكيد بر اولويت حفظ محيط‌زيست بر توسعه اظهار داشت: اگر محيط زيست دچار آسيب شود، مردم و زندگي آنها مختل مي‌شود، لذا گسترش فضاي سبز و صيانت از محيط زيست وظيفه عمومي و همگاني است. رييسي با اشاره به ضرورت نقش‌آفريني فعالانه نهادهاي دولتي در حفاظت از منابع طبيعي و محيط زيست، از همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط خواست با تمام توان در مقابل تغيير كاربري اراضي كشاورزي بايستند و تحت هيچ شرايطي اجازه ندهند سوداگران با انگيزه‌هاي مادي، در مسير تخريب محيط زيست گام بردارند.رييس‌ دولت سيزدهم همچنين با قدرداني از تلاش مجموعه‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد در زمينه صيانت از محيط زيست ضرورت تشويق فعاليت‌هاي آنان را مورد تاكيد قرار داد و گفت: بدون ترديد با حضور و مشاركت آحاد مردم مي‌توان اقدامات چشمگيري در زمينه درختكاري و گشترش فضاي سبز انجام داد و مردم در اين زمينه از انگيزه و اشتياق كافي برخوردار هستند.رييسي كه روز گذشته در حالي در مراسم كاشت يك اصله نهال به ‌مناسبت فرا رسيدن روز درختكاري حاضر شد و براي دقايقي به ايراد سخناني در اين رابطه پرداخت كه به جز وزير جهاد كشاورزي، رييس سازمان محيط‌زيست و برخي از ديگر اعضاي دولت سيزدهم همچون غلامحسين اسماعيلي رييس‌دفتر رييس‌جمهوري، همچنين بعضي از ديگر مسوولان و چهره‌هاي سياسي از جمله مهدي چمران و عليرضا زاكاني رييس شوراي شهر و شهردار تهران و البته غلامعلي حداد عادل نيز او را همراهي مي‌كردند، در بخشي از سخنانش نسبت ‌به «اقدام جهادي شهرداري تهران در زمينه درختكاري» قدرداني كرد و گفت: آغاز يك هزار و ۲۵۰ هكتار جنگل‌كاري در اطراف تهران اقدام درخور تقدير و پسنديده‌اي است كه شهرداري تهران با رويكرد جهادي آن را كليد زده است. او گفت: امروز گسترش فضاي سبز براي همه شهرها به ويژه شهر تهران ضرورتي اجتناب‌ناپذير است و مي‌تواند هواي سالم و پاكي را براي ساكنان شهرها به ارمغان بياورد.
رييس دولت سيزدهم بر ضرورت توسعه گردشگري و طبيعت‌گردي در كشور تاكيد كرد و گفت: اين كار بايد با رعايت موازين و دستورالعمل‌هاي محيط‌زيستي روزبه‌روز در كشور توسعه پيدا كند؛ چرا كه مي‌تواند آثار و بركات فراواني براي مردم داشته باشد. او برخورداري از هواي پاك و سالم را حق مردم دانست و گفت: امروز آلودگي و آلاينده‌ها مردم را اذيت مي‌كند؛ از اين ‌رو لازم است مسوولان با همت مضاعف و با استفاده از مشاركت و ظرفيت‌هاي مردمي در جهت رفع اين مشكل گام بردارند. او تاكيد كرد: تمام دستگاه‌هاي مسوول در قانون هواي پاك وظايف قانوني خود را انجام بدهند و اگر در جايي مشكل دارند، با مردم در ميان بگذارند. رييسي همچنين با اشاره به اهتمام سازمان محيط زيست و شهرداري‌ها براي توسعه درختكاري و فضاي سبز در كشور گفت: امروز بر اساس محاسباتي كه انجام شده است، زمينه كاشت ميليون‌ها درخت در سراسر كشور وجود دارد و با اين كار اميدواريم شاهد هواي سالم و پاك براي همه شهروندان  باشيم. 
 تاكيد رييس مجلس بر وظيفه عمومي نسبت‌ به محيط   زيست 
در اين ميان همچنين رييس مجلس يازدهم كه همزمان با روز درختكاري، همچون رييس دولت سيزدهم، اقدام به كاشت يك اصله نهال كرد، در سخناني روز درختكاري را «سنتي خوب و حسنه» در كشور خواند كه باتوجه به اهميت حفاظت از محيط‌زيست، مي‌تواند فرصتي باشد براي تمركز بر اين مهم. بنابر گزارش خبرگزاري خانه ملت كه ارگان رسانه‌اي رسمي قوه مقننه جمهوري اسلامي ايران است، محمدباقر قاليباف با بيان اينكه حفظ منابع طبيعي كشور و محيط زيست اساس كار ما است، تصريح كرد: همه ما -  همانطور كه در قانون اساسي به آن اشاره شده - وظيفه داريم نسبت به حفظ محيط زيست كوشا باشيم و به طريق اولي مسوولان و دست‌اندركاران نيز موظف به تلاش جدي در اين عرصه هستند.
 تاكيد رييس دستگاه قضا بر برخورد بازدارنده با متعديان    محيط ‌زيست
همزمان رييس قوه قضاييه نيز به همين مناسبت يك اصله نهال ميوه كاشت و در ادامه در سخناني كوتاه، از اهميت حفظ محيط‌زيست و فضاي سبز به عنوان قلب تپنده زيستگاه‌هاي بشري گفت. بر اين اساس در گزارشي كه خبرگزاري ميزان به عنوان خبرگزاري رسمي قوه قضاييه در اين رابطه روي خروجي خود فرستاد، غلامحسين محسني اژه‌اي با تاكيد بر اينكه برخورد با متعديان و متجاوزان به منابع طبيعي و محيط زيست، بايد برخوردي بازدارنده باشد، يادآور شد كه در اين صورت، مي‌توان اميدوار بود هر ساله شاهد تخريب جنگل‌ها و قطع اشجار و وارد آمدن صدمه به محيط زيست از سوي سودجويان و متصرفان نباشيم!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون